top of page
Search

Katja Samara, co-founder i GreenStock, deler noen visdomsord med deg som leter etter investorer

GreenStock er byggenæringens første digitale ombruksplattform for bygningsmaterialer og inventar. Selskapet har nettopp hentet 12 millioner i emisjon og støtte, og Aidiom og Koteng Eiendom er blant investorer. Vi har snakket med Katja Samara, co-founder og leder forretningsutvikling i GreenStock. Hun har 20 års erfaring i kommersialisering og forretningsutvikling nasjonalt og internasjonalt. Katja har hjulpet mange vekstselskaper med å forhandle større kontrakter og komme fortere ut i markedet. Hun har jobbet med markedsledere som Carrefour and Georg Jensen; startups Hubro Education, Mindfit, Dokker, Smart Cylinders.


6AM: Hvordan fungerer Greenstock?

KS: GreenStock er en cloud-basert plattform for ombruk av byggematerialer. Målet er å levere direktedata om materialer og prosesser som gjør en sirkulær økonomi enkel og lønnsom. GreenStocks digitale plattform gjør det mulig for eiendomsutviklere og eiere å kartlegge, administrere og ombruke byggevarer og inventar og nå sine klimamål.



6AM: Hva er den typiske feilen man gjør når man letter etter investorer?


KS: Prøve å gjøre alt selv. Finn noen med investorerfaring, track record og nettverk. Du må kanskje gi fra deg andeler for å få en slik person på laget, men det er verdt det. Gjør din egen bakgrunnssjekk av kandidaten før du bestemmer deg. Snakk med andre startups som har tidligere samarbeidet med denne personen, hvilke erfaringer har de? Har han/hun vært med på mange emisjoner, hva var resultatet? Ta en ordentlig telefonrunde for å skaffe pålitelig informasjon. Investering er et eget fag og du trenger en som kan veilede dere gjennom avtalejungel og valg av investorer.



6AM: Hva er ditt råd til gründere som forbereder en investorpresentasjon?

KS: Spør noen som har fått en investering om å dele "offentlige" deler av sin presentasjon. De har antageligvis vært gjennom alle viktige punkter og presenterte dem på en riktig måte. Vær forberedt på at det kan ta 2-3 måneder å lage en god investor presentasjon. Dere blir nødt til å ha detaljert profesjonelt utført budsjett for neste 3-4 år, detaljert beskrivelse av utviklingsløpet, salgs-og markedsplan basert på kunde feedback. Alt dette tar tid og "blod, svett og tårer". Men dette er begynnelse av profesjonalisering av deres startup, fra idé til en bedrift. Dette er ikke bare en presentasjon dere lager, men et underlag for deres arbeid i flere år fremover. Walt Disney sa "There is no magic in magic, it's all in the details". Samme gjelder en investorpresentasjon. Detaljer er nøkkelen.



6AM: Hva er deres neste mål?


KS: Vår neste mål er å bygge versjon 2 av GreenStock, som skal være mer automatisert og vil gjøre ombruket av byggematerialer og inventar enda lettere. Vi vil ansette riktige mennesker innenfor miljø og utvikling og hjelpe flest mulig kunder å oppnå deres klimamål. Vårt hovedmål er å redusere utslipp av CO2 i Europa med 90 mil tonn. Vi har en spennende og hektisk tid foran oss.

Katja Samara, leder forretningsutvikler, og Michael Curtis, daglig leder.

Foto: GreenStock

bottom of page