6am_8514.jpg
Skypass

For netthandel av mote- og sportsprodukter blir opptil 50% av alle kjøpte varer returnert av kunden. Ettersom nettbutikkene betaler 10,7% i tollavgifter på de fleste varer som sendes til Norge, medfører enhver returnerte vare en tapt utgift for nettbutikkene. 

 

Alle nettbutikker har muligheten til å få refundert tollavgiftene for returnerte varer, men det er svært få som benytter seg av denne muligheten i dag. Det kommer av at søknadsprosessen krever et omfattende dokumentasjonsgrunnlag fra varens forsendelsesprosess. Det setter høye krav til nettbutikkenes datahåndtering hvis de skal generere den gyldige dokumentasjonen. 

Skypass er en skybasert plattform for nettbutikker, som samler og behandler store mengder med frakt- og fortollingsdata. Løsningen gir nettbutikkene den nødvendige dokumentasjonen for å søke full tollrefusjon for alle returnerte varer. Løsningen er den første på markedet, og er banebrytende for nettbutikker. Skypass har akkurat lansert produktet kommersielt, og jobber med å kommersialisere løsningen. 

 

Teamet er satt sammen av utviklere fra datateknologi på NTNU og forretningsutviklere fra NTNUs Entreprenørskole. Sammen ønsker de å revolusjonere logistikk- og spedisjonsbransjen ved å tilby moderne rask og enkel databehandling. 

Magnus Midttun og Christian Fredrik Nagell. Foto: Kristoffer Wittrup

  • LinkedIn