Skypass
For netthandel av mote- og sportsprodukter blir opptil 50% av alle kjøpte varer returnert av kunden. Ettersom nettbutikkene betaler 10,7% i tollavgifter på de fleste varer som sendes til Norge, medfører enhver returnerte vare en tapt utgift for nettbutikkene.
Alle nettbutikker har muligheten til å få refundert tollavgiftene for returnerte varer, men det er svært få som benytter seg av denne muligheten i dag. Det kommer av at søknadsprosessen krever et omfattende dokumentasjonsgrunnlag fra varens forsendelsesprosess. Det setter høye krav til nettbutikkenes datahåndtering hvis de skal generere den gyldige dokumentasjonen.
​
Skypass er en skybasert plattform for nettbutikker, som samler og behandler store mengder med frakt- og fortollingsdata. Løsningen gir nettbutikkene den nødvendige dokumentasjonen for å søke full tollrefusjon for alle returnerte varer. Løsningen er den første på markedet, og er banebrytende for nettbutikker. Skypass har akkurat lansert produktet kommersielt, og jobber med å kommersialisere løsningen.
Teamet er satt sammen av utviklere fra datateknologi på NTNU og forretningsutviklere fra NTNUs Entreprenørskole. Sammen ønsker de å revolusjonere logistikk- og spedisjonsbransjen ved å tilby moderne rask og enkel databehandling.
Magnus Midttun og Christian Fredrik Nagell. Foto: Kristoffer Wittrup